Zmniejszenie kosztów w firmie, to coś o czym przedsiębiorcy powinni pomyśleć jeszcze przed założeniem działalności gospodarczej. Warto dobrze się rozeznać nim podpiszemy umowę wynajmu, obsługi księgowej czy zatrudnimy współpracowników.

1. Niższe opłaty za media

Czy na poczekalni albo w firmowym korytarzu musi koniecznie być włączony telewizor albo radio? Zamiast wydawać pieniądze na nowy sprzęt, lepiej rozłożyć na ławie czasopisma (każdy ma jakieś ciekawe w domu). Czasem muzyka jest nie tylko medium towarzyszącym, ale ma działanie odprężające. Trudno wyobrazić sobie wizytę w SPA czy w kawiarni w całkowitej ciszy. W takiej sytuacji warto zaopatrzyć się w muzykę niekomercyjną na licencji Creative Commmons. Za korzystanie z niej nie trzeba płacić, zwalnia także z opłat ZAiKS-u.

Patentem za niższy rachunek za prąd jest stosowanie listew z włącznikiem. Pracownik wychodząc z biura wyłączy na raz wszystkie sprzęty i żaden nie zostanie w trybie czuwania. Poza tym warto wybierać żarówki energooszczędne przy biurkach, a w pomieszczeniach socjalnych i recepcji sprawdzą się listwy ledowe. Można także wprowadzić oświetlenie działające na ruch.

2. Darmowe konto bankowe dla firmy

Osoba, która dopiero zaczyna działalność nie nie ma obowiązku posiadania firmowego konta w banku. Jednak z czasem, gdy firma się rozwija – wzrasta też liczba przelewów. Łatwiej mieć pod kontrolą finanse, gdy środki prywatne nie znajdują się na rachunku firmowym. Wiele banków na w oferuje darmowe prowadzenie konta i darmowe przelewy do ZUS i Urzędu Skarbowego. Warto wcześniej porównać oferty w rankingach kont bankowych.

 

jakie-konto-dla-firmy

3. Doradztwo podatkowe

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność w branży innej niż podatkowo-prawna, mogą nie wiedzieć, jak odpowiednio zinterpretować przepisy prawne. Przez brak doświadczenia są narażeni na kary finansowe i późniejsze tłumaczenie swoich działań przed organami podatkowymi. Tutaj przyda się pomoc doradcy podatkowego – zarówno przy zakładaniu działalności gospodarczej jak i przy ważnych transakcjach.

W czym pomoże doradca? Może reprezentować przedsiębiorcę przed instytucjami podatkowymi. Dla właściciela firmy to oszczędność czasu i mniej stresu oraz pewność, że jego sprawy zostaną załatwione właściwie. Doradca w oparciu o swoje doświadczenie, pomoże podjąć najkorzystniejszą opcję podatkową oraz zoptymalizować obecne koszty.

4. Wirtualne biuro zamiast drogiego wynajmu

Klienci zanim zdecydują się skorzystać z usługi już dokonują wstępnej oceny. Raczej nikt nie powierzy swoich spraw prawnikowi, który ma firmę ulokowaną w budzącej grozę dzielnicy w odrapanym budynku. Jeśli klient będzie miał utrudniony dojazd, może stracić zainteresowanie ofertą.

Dlatego powstały wirtualne biura – przestrzenie do wynajęcia dla firm z różnej branży. Budynki znajdują się przeważnie w prestiżowej okolicy w pobliżu środków komunikacji i głównych dróg. Co dostaje się w pakiecie? Oprócz wynajmu także możliwość umieszczenia adresu biura na danych firmowych. Jednak największą zaletą jest prowadzenie sekretariatu. Asystentka w wirtualnym biurze odbiera i skanuje dokumenty oraz listy oraz informuje mailowo o nowych przesyłkach. To spore ułatwienie dla przedsiębiorców, którzy mają na co dzień i tak wiele spraw na głowie.

To dobre rozwiązanie także dla tych, którzy pracują zdalnie i nie mogą podać adresu domowego jako miejsca wykonywania działalności. Wtedy, zamiast płacić za wynajem biura (minimum 600 zł miesięcznie) i narażać się od początku na koszty, można wykupić adres w wirtualnym biurze (za ok. 100 zł).

Wirtualne biuro - Trójmiasto
Biuro w prestiżowej lokalizacji zwiększy wiarygodność firmy.

 

6 KOMENTARZE

  1. Z tymi kontami bankowymi to zawsze na początku jest dobrze i za darmo. Po jakimś czasie (trzeba być uważnym) trzeba zmieniać bank aby nie płacić za konkretne przelewy. Wiem, bo darmowe przelewy miałem jakieś 6 miesięcy, a później zmiany w umowie itp itd.
    Doradca podatkowy to podstawa i dziwi mnie, że ktoś uważa angaż kogoś takiego jako zbędny wydatek. Po co tracić czas na „uczenie się i wertowanie licznych przepisów” jak w tym czasie może rozwijać swój biznes albo relaksować się;)

  2. Ja jeszcze przed założeniem firmy wiedziałem, że muszę skorzystać z doradcy podatkowego, nie dlatego że prowadzę jakiś skomplikowany biznes, ale po prostu wiedziałem że nawet przez drobne niuanse prawno-podatkowe mogę stracić czas, lub co gorsza pieniądze. Ja póki co minimalizuję też koszty poprzez pracę zdalną, ładne biuro nie stanowi aż takiej wartości dla moich klientów – wolę te pieniądze przeznaczyć na jakieś fajne szkolenie lub na zaoferowanie ciekawszych usług moim klientom.
    BTW. Fajny artykuł :)

  3. Porady oczywiście świetne i dzięki nim na pewno da się obniżyć koszta. Przydatny okazać się może również outsourcing kadr i płac czyli niezależna zewnętrzna firma prowadząca odpowiednią dokumentację oraz dbającą o kadry i płace, moim zdaniem jest to element nowoczesnego systemu zarządzania firmą który poprawi działanie firmy i pozwoli na oszczędności.

  4. Bardzo dobre porady. Osobiście zminimalizowałam koszty poprzez pracę zdalną. Na szczęście moja działalność dobrze się do tego nadaje. Niestety, często przedsiębiorcy muszą mieć realne biuro – nawet wówczas rzadko kto przejmuje się takimi drobnymi oszczędnościami. A te przecież przekładają się w skali rocznej na okazałe sumy :)

  5. Ta lista jest dobrym początkiem pomysłów na obniżenie kosztów prowadzenia firmy. Dodałbym tu jeszcze koszty operatorów telefonicznych i dostawców Internetu oraz miejsca zakupów. Warto korzystać z hurtowni, tam ceny są niższe.

    • Tworząc tą listę przyszło nam jeszcze więcej pomysłów, niebawem przedstawimy to w dużo większej formie w wygodnej postaci pdf. Dlatego warto śledzić :) Dziękujemy za sugestie, wykorzystamy :)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz
Please enter your name here