Co drugi internauta robi zakupy w sieci, postrzegając je jako TAŃSZE, wygodne i szybsze – tak wynika z najnowszego raportu „E-commerce w Polsce w 2018. Gemius dla e-Commerce Polska”.

Polscy sklepikarze vs. właściciele sklepików na Aliexpress

E-zakupy w krajach azjatyckich stały się bardzo popularne. Z roku na rok segment handlu transgranicznego rośnie. Polskie społeczeństwo pokochało tańsze zamienniki np. z AliExpress, Zapals czy Gearbest. Nie oznacza to, że brakuje zamówień na ogromną skalę – wręcz przeciwnie, przedsiębiorcy nie widzą przeszkód do nawiązywania współpracy z krajami poza UE.

Pomysł Ministerstwa: podatek VAT do zamówień z chińskich e-sklepów

Niestety, Polskie firmy e-commerce, które rywalizują z obszernym rynkiem Azjatyckim, odczuwają nieuczciwą konkurencję. Ministerstwo Finansów planuje powołać specjalistów, którzy będą analizować wprowadzenie nowych rozwiązań mających na celu uszczelnienie systemu. Jak pisze „Rzeczypospolita” wszystkie zamówienia z chińskich serwisów zakupowych powinny być objęte podatkiem VAT – co budzi wśród konsumentów kontrowersję.

Jak podaję „RZ” z nieoficjalnych źródeł wynika, iż resort budżetu traci ogromne pieniądze z tytułu braku obciążeń podatkowych oraz cła na zakupy w e-sklepach i platformach internetowych poza UE. Mowa nawet o 1 mld zł rocznie.

Ministerstwo Finansów oficjalnie nie ustosunkowało się do wymienionej kwoty, natomiast Poczta Polska informuje, iż przesyłek z Azji w pierwszym półroczu było o 15% więcej niż w roku poprzednim.

Michał Kreczmar, dyrektor ds. cyfrowej transformacji – na łamach dziennika podpowiada, że konsumenci zamawiający towary z Chin, często doszukują się produktów których w Europie nie ma np. żywność, kosmetyki czy odzież. Należy rozdzielić towary zamawiane przez konsumentów od tych, jakie trafiają na rynek z zamiarem odsprzedaży. Hurtownicy zdecydowanie powinny być opodatkowania, ponieważ w innej sytuacji nie ma nowy o uczciwej konkurencji z Polskimi firmami, które przekazują do budżetu Państwa wszelkie daniny.

Kluczowa w tym momencie jest edukacja konsumenta – uświadamianie z jakimi konsekwencjami wiąże się zakup towarów na platformach spoza UE oraz jaki wpływ na polską gospodarkę ma brak odprowadzania podatków od tego typu towarów i usług.

 

Źródło: rp.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz
Proszę podać swoje imię tutaj